28
Feb
11

officium: måndag, 8. vike i det allmenne året, jobs bok 2 (matutin)

«Skal vi berre ta imot det gode frå Gud? Skal vi ikkje ta i mot det vonde òg?» (v 10)

Dette er provoserande tale for mange. Vi tenkjer lett at det syner ei underkastande og redd haldning. Nettopp slik tilhøvet til Gud ofte blir oppfatta. Men då les vi Job i ljos av våre eigne fordomar og debattar. Job talar ikkje her som den korrekte representanten for autoritær religion. Han talar som Guds ven.

Ein ven som han må slåss med, ein ven som han ikkje forstår, men tviheld på, ein ven som han kranglar med og skrik mot. Men ein ven, hisides alt som tyder på det motsette av venskap og godvilje. 

Gud vender seg mot Job, og Job mot Gud. Men dei høyrer saman. Som to brytarar.


4 Responses to “officium: måndag, 8. vike i det allmenne året, jobs bok 2 (matutin)”


  1. 1 Laila Elisabeth Lian
    mars 1, 2011 ved 7:15 am

    Vi skal ta i mot begge deler 🙂

  2. 2 MT
    mars 1, 2011 ved 8:24 am

    Heldigvis,min Gud er ein slik sparringspartner.Eg er glad han toler mi takk og mi fortviling,ja endå mine anklager.Eg òg tviheld.

    Marieklem

    🙂

    ..og du,tvi tvi med arbeide dokke har føre dokke.

  3. 3 Solveig
    mars 1, 2011 ved 11:28 am

    Igjen en digresjon:
    Hobbes» Leviathan som jeg foreleser over denne uka for filosofistudenter, starter med et sitat fra Jobs bok!
    Ligger nominalistenes forståelse av Gud kanskje nærmest slik Jobs venn er framstilt i Jobs bok?
    «I nominalismen blir jo Guds allmakt tenkt radikalt, alle (aristoteliske) formene trekkes ut av verden, dermed blir vi også (som alle ting) radikalt individuelle, jfr Hobbes» beskrivelse av de «atomiske» menneskene i naturtilstanden. Verden blir i grunnleggende forstand kaotisk, men styres fra øyeblikk til øyeblikk av Gud – en Gud som man kan frykte er mørk og utilregnelig, ikke bare – i vårt perspektiv – god.» (egne ord)

    Hobbes ser iallfall ut til å mene at «Jobs venn» er på hans side («who art thou, O man, that interrogatest God?»), og Hobbes filosofi ligger i forlengelsen av fordømmelsen av en rekke aristoteliske setninger i 1277

    Dette svaret hører vel egentlig hjemme i et forum for diskusjon av relasjonen mellom filosofi og teologi. synd at noe slikt ikke finnes her til lands!

  4. 4 Herman
    mars 1, 2011 ved 9:23 pm

    Jeg synes det er et vesentlig poeng at det vonde ikke kommer fra Gud, men fra djevelen! De overlevende fra Jobs ulykksalighet rapporterer at Herren gjorde slik og slik, mens det som virkelig skjedde var jo at Herren overlot Job i Satans varetekt og makt, og at djevelen handlet som han lystet, slik han pleier å gjøre det. Og, som det er viktig å legge merke til: gjerne slik at det ser ut som om det er Gud som gjør det! (Jfr Paulus» passus om lyset som ikke kan skjelnes).

    De overlevende hadde hatt mer rett dersom de hadde uttrykt seg slik: Herren lot djevelen sende ild fra himmmelen osv., men som så mange andre av oss i menneskearten har vi ofte problemer med å skjelne (den som kunne det!). Typisk misforståelse mao.

    Satans poeng var at han ville få Job til å synde mot Gud, og det fikk djevelen både lov og anledning til å prøve. Men det er ikke slik at det vonde kommer fra Gud. Det kommer fra djevelen, mens Gud som er all godhets kilde blir sittende passiv. I denne sammenheng, i hvert fall.

    Det ville være dyp heresi å si at det foregår et aktivt samspill mellom Gud og djevel i hele frelseslæren, og at dette er et vesentlig poeng. Det er bare djevelen som forårsaker det onde. I hvertfall etter det jeg har lært gjennom årene.

    Jobs bok er en tragisk historie, men likevel er den full av håp. Han var en rik mann, men ingen forbryter av den grunn. At han gjennom nøden likevel holdt seg til Gud og elsket Ham, vitner om dét. Kanskje finnes det flere som ham?

    Hilsen Herman


Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s


kategoriar


<span>%d</span> bloggarar likar dette: