27
Des
08

officium: 27/12, St Johannes (apostel, evangelist)

I dag er det festen for apostelen/evangelisten Johannes. Det er han som frå oldkyrkja av har fått tilnamnet «teologen». Han er «ørna» – evangelisten med det høge synet. Han er «den læresveinen Jesus elska», som stod han særleg nær, som stod under krossen og var med «to the bitter end». Dette syner oss at «telologi» i den bibelske og kyrkjelege tradisjonen ikkje primært er ein akademisk-rasjonell disiplin, men ei kontemplativ gåve, gjeven av Gud. Det er skodinga, kjærleiken og erfaringa som gjev mennesket Guds-kjennskap, som gjer mennesket til teolog. I den nye pakta skal alle truande vere «lærte av Gud». Også fagteologen må leve i dette. I kjærleik og i bøn.

Teologi er mystikk; innsikt og deltaking i Krsisti mysterium, i løyndomen om Den treeinige Gud.

Reklame

5 Svar to “officium: 27/12, St Johannes (apostel, evangelist)”


  1. desember 27, 2008 ved 10:01 pm

    Takk for påminnelsen om teologens kall! Jeg ønsker deg fine dager på Sunnmøre og vellkommen til Vestfold i 2009. Ser at du skal til Tønsberg kirkeakademi og katolsk forum i slutten av mars. Hyggelig!

  2. 2 Olav
    desember 28, 2008 ved 11:02 am

    Hei Arnfinn! Du sier «Det er skodinga, kjærleiken og erfaringa som gjev mennesket Guds-kjennskap.» Det er jeg helt enig i, og min kommentar til dette er som Jesus svarte den lærde Nikodemus:»Ingen kan se Guds rike uten at han blir født på ny.»Joh. 3.3 . Dette skjer ikke ikke gjennom dåpen , men gjennom omvendelse og tro, så dåp som en bekjennelse for at man vil vandre i et nytt liv sammen med Jesus. «Begravet med ham ved dåpen til døden forat vi skal vandre i et nytt liv». Rom 6.4. Kristus vil da bo ved troen i våre hjerter. Da vil vi stadig oppleve Hans nærvær og erfare Ham.

    Hilsen Olav.

  3. desember 29, 2008 ved 3:38 pm

    Det allmenne kyrkja har heile tida trudd at dåp og tru/trusvedkjenning høyrere saman. Dåpen må mottakast i tru – men trua «startar» alltid med dåpen, som er det grunnleggjande sakramentet. Trusvedkjenninga (som den apostoliske) vart nettopp til som ei dåpsvedkjenning. Det er ikkje bibelsk eller apostolisk å skilje tru og dåp frå kvarandre.

    I det tekstavsnittet du siterer, står det også at ingen kan sjå Guds rike «utan å verte fødd på ny av vatn og Ande». Dåp og gjenføding høyrer også saman. I oldkyrkja vart dei nydøypte kalla «neofyttar»; dei ny-opplyste.

  4. 4 Ingvild
    desember 29, 2008 ved 10:37 pm

    Dåp og tro hører sammen, men historien og også bibelske tekster (Acta 8,10,11,19) viser at det rekkefølgen varierer. Først etter at det mest vanlige ble dåp av spebarn, kan man si at normen ble at dåp kom før troen. I oldkirken var veien fra tro til dåp ofte lang, og i de baptistiske kirker har man opprettholdt tradisjonen med at en bevisst tro skal komme før dåpshandlingen. Også i dagens katolske kirke må de som ikke er døpt gå gjennom en lenger periode – katekumenatet. Det betyr jo likevel ikke at disse ennå ikke har en tro!
    Dette er et spennende teologisk tema, noe jeg også fikk gleden av å skrive om til en av mine eksamener før jul…

  5. 5 Herman
    desember 30, 2008 ved 5:03 am

    Tro og dåp hører sammen. Ja, men det moderne mennesket har lett for å tro at det nærmest skjer automatisk, på samme tidspunkt at- man blir døpt, og nærmest på samme klokkeslett står troen der og tar i mot deg -. Som om troen blir «skrudd på», i det samme øyeblikket som man mottar sakramentet.

    Jesus Kristus. Hvilken tro hadde ikke Han før Han ble døpt av Johannes?

    Troen tar nok i mot deg når du blir døpt, men det er en kime til tro som tar i mot deg. En kime som skal vokse til et stort tre. Det som jo skjer er at man blir tatt opp i fellesskapet av de troende, det kristne samfunnet, prestene, biskopene og paven, og også de hellige (tror man i den katolske kirken i hvertfall), som sakramentet innbyr til.

    Når man som voksen og udøpt i må gjennom katekumenatet høres jo dette ut som man må sitte igjen på skolen eller noe sånt, før man får lov til å tro (…?!?), og det er jo ikke riktig.

    Katekumenatet er der for at man skal motta undervisning i den katolske troen, og forstå hva de t er man begir seg inn på, forstå sakramentets betydning, slik at man kan ta i mot troen (og dåpen) i katolsk forstand, og være forberedt på dette.

    Fortsatt gledelig jul til alle, og snart et riktig godt nytt år!

    Hilsen Herman


Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s


kategoriar


%d bloggarar likar dette: