22
Des
08

officium II: 22. desember, «O Rex gentium»

Å, Rex gentium, Å heimsens konge, alle nasjonar ventar deg med lengsle. Du er den hjørnesteinen som samlar alle til eitt. Forløys det falne mennesket som du har skapt av jorda! Kom, Herre, frels oss! Dryg ikkje lenger! Ha miskunn med ditt folk!

Alle nasjonar? Vi kjenner at dette hyllingsropet utfordrar vår tid, vårt folk. Opnar eit sår. Vi må våge å seie det: -Noreg, kvifor er det så mange som ikkje ventar deg med lengsle her? Kvifor har vi vendt ryggen til deg?

Noko må skje med menneske her; ei fornying på djupet. Når vi skjønar at mennesket er skapt av Gud; teke av jorda, innanda av Gud. Og at det må forløysast av Gud. Berre han har lykelen til hjartet vårt. Han er den som kan tale til oss og seie: -Du er min.

Reklame

5 Svar to “officium II: 22. desember, «O Rex gentium»”


  1. desember 22, 2008 ved 6:50 pm

    Takk Herre for ditt miskunn.

  2. 2 Rafael
    desember 22, 2008 ved 8:12 pm

    Hyrdene som vet våger ikke å stå frem å lede folket !
    Dem som har viet seg til livet i herren trekker seg bort fra verden.
    Det er en «STREK» i regninga for herren
    Jesus sa «hvordan kan den blinde lede den blinde.»
    Jeg vil utdype det .-hvordan kan den åndens blinde lede mennesket til ånden eller til veiledning mot å leve i lyset.
    Stats kirken har ingen veiledere som leder mot ånden mens Ordens folket her og der holder seg bak låste dører «dem som vet og kjenner herren »
    I mennesket roper ånden abba far men får den støtte tilbake fra kirkens menn.
    Broder i kristus Roger som startet taize var bare sammen med noen få brødre når han startet med åndens bønn.
    Idag må selv Paven komme å takke han for alle dem som kommer fra hele verden for å synge å bede i ånden.
    Mennesket idag vil oppleve lyset ikke bare høre gode taler men lukke øynene å møte herren selv.
    Broder i kristus

  3. 4 Herman
    desember 23, 2008 ved 8:19 pm

    Til Rafael: Det der er kanskje å sette tingene på plass, men det er også å sette tingene litt på hodet. Alle mennesker er like for Gud, men Gud krever ikke de samme gjerninger av alle, fordi alle mennesker er forskjellige, både i kropp, tanke, sjel og sinn. Ånden er den samme, men nådegavene er forskjellige. I St. Dominkus kloster er noen mer utadvendte slik som frater Arnfinn, mens andre er mer kontemplativt anlagt. Du kan ikke kreve av et kontemplativt menneske at det skal stå på en kasse i Frognerparken og rope ut at alle er kallet til hellighet for å frelse menneskers sjeler. Det må de gjøre som er anlagt til det, de som Gud har kallet til å gjøre nettopp den form for gjerning.

    Nå må jeg si at jeg kanskje setter ting litt på spissen, og det er ikke meningen å gå i rette med det du skriver. Men Broder Roger som startet taizé var ikke tilfeldigvis innom en tanke som gjorde at han fant på å gjøre det han gjorde. Det han gjorde var en virkning av Guds nåde og miskunn, enten han er helgen eller ikke. (Det er ikke sagt at alle mennesker som gjør store ting for Kristus automatisk er en helgen, «vanlige» mennesker er også invitert. Og egentlig alle. På hver vår måte.) Her går jeg kanskje litt mot meg selv i min argumentasjon, men et liv i kontemplativ bønn er også en stor gjerning.

    Hva statskirken gjør og ikke gjør vet jeg ikke så mye om, men se for eksempel på våre to siste biskoper. Biskop Schwenzer virket mer innad i Kirken, og det var det han skulle gjøre, jamfør hans natur. Det var det Kirken trengte på det tidspunktet. Biskop Bernt Eidsvig er kanskje mer ivrig i sin virken, han sprenger grenser som ikke trenger å være der. Det er Gud som har innsatt alle sine biskoper, og det er Han som vet hva Kirken trenger til enhver tid. Jeg ser ikke annet. Hvorfor kontemplative ordner er i overvekt i Norge vet jeg ikke sikkert, men dette landet trenger kanskje godt til stille bønn, det vet alene Gud.

    Og til slutt: Den Katolske Kirke har nå endel kirker i Norge, og prestene vet å bruke dem. Mange som ikke stiller seg på Karl Johan og roper gledens budskap ut, står heller på prekestolen hver søndag, der du kan høre dem formidle Guds kjærlighet i Guds ords pakt. Er du interessert i å høre dem er du sikkert også hjertelig velkommen.

    Med det vil jeg takke for at jeg du gav meg anledning til å skrive dette, og benytter sjansen til å ønske deg og dine en velsignet jul, på tross av eventuelle økumeniske kameler. God Jul.

    Hilsen Herman

  4. 5 Rafael
    desember 23, 2008 ved 9:09 pm

    Til Herman

    Når jeg tenker det å stå frem tenker jeg ikke på å tvinge guds ord inn i hodet på dem som handeler i julegata.
    Det er mere å slippe folket inn i den rikdommen som ligger i ett dypere liv i Kristus.
    At stinesen er den mest leste forfatter blant kristnfolk og prester burde åpne øynene for hvilken mulighet den katolske kirke sitter på for alle søkende som reiser til India for å finne sjela si.eller taize som det heter i folke kirka.
    Hvorfor reise over bekken etter vann når vatenet kan hentes til norge.
    Du kan se at 20000 mennesker går på alternativ messe i håp om å finde ånda som dem ikke finner hjelp til.
    Jeg føler at idag kan man få lov å søke ånda også ute i verden igjennom ett rikt indre liv immelom pliktene.
    Hvorfor skal meditasjon og indre bønn være forbundet med ett liv i kloster.?
    Når Paulus sier at det bare er ånda som kan tale med gud burde flere lære om det også utenfor menighetene.
    Paulus Vet dere ikke at dere er guds tempel og at guds ånd bor i deres hjerter ?.
    Til dette vil dem fleste mennesker som er kristene svare nei til for det har dem aldri hørt eller lært ute i verden.
    Min smerte er at mennesker ikke får høre eller lære om hvor dyrebart det virkelig er som guds tempel.
    En velsignet jul til deg og dine Herman.
    Frykt ikke ! sier herren for jeg er med deg alle dager.
    Broder i kristus


Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s


kategoriar


%d bloggarar likar dette: